Julafton!

Idag är det julafton, även fast julstämningen inte har infunnit sig hos oss alla eftersom julen här inte riktigt ser ut som julen hemma i Sverige. Vissa av oss har firat jul på varmare breddgrader innan, medan andra inte har gjort det. Men vi måste ju säga att vi tycker om det varma vädret.:) Ikväll ska vi fira jul med en fyra rätters middag och något gott att dricka. Allihop ska med, både svenskar och amerikanare.

Idag tänker vi lite extra på våra nära och kära och därför bestämde vi oss för att skriva ett gemensamt inlägg. Vi passar på att göra detta innan ni där hemma i Sverige har vaknat, som en god jul-morgon-hälsning till er alla. Johanna börjar:

När jag vaknade denna morgon tänkte jag på min familj där hemma så fort jag förstod att det faktiskt var julafton idag.:) Mina tankar vandrade till förra julen som firades hemma hos min lillebror med god mat och lekar. Jag kommer tänka på er hela dagen, lite mer än andra dagar. Jag saknar även min älskade Kalle. Hoppas att du får en mysig jul med din familj.:) Nästa jul ska jag vara hemma och fira med er alla. God jul! Älskar er! /Johanna

Att fira jul på andra sidan jorden är en ny upplevelse för mig. Man vaknar den 24:e till strålande sol och värme men tankarna går ändå tillbaka till kalla Sverige, snö, julmusik, julmat och familj och släkt. Hoppas ni alla får en god jul! En extra tanke skickar jag till alla Ahlmare och Assarsonare! GOD JUL! /Daniel

Utan familjen hade man aldrig klarat av att vara hemifrån så mycket. Familjen är fosterlandet, familjen är kärnan och ens drivkraft. Ni vet vad jag känner för er och jag är glad att jag är den jag är. För det är en del av er. God Jul på er, från er son, er farbror, er vän och lille-lillebror/Filip.

Varje år av mitt liv har jag firat jul hemma i Sverige, 30 pers intryckta i ett och samma hus, släktingar, familjevänner, och massa springande barn. Det är inte förrän nu som man riktigt förstår hur kul man har haft det med hela släkten under samma tak och speciellt hur viktigt det har varit att vi alla ses tillsammans under denna högtid, speciellt nu efter att vi har förlorat två av våra egna. Skype blir det ikväll med familjen i alla fall. Massa styrkekramar till familjen och God Jul till er allihopa! /Safi

Jag älskar julen. Snön, musiken, granen, stämningen och hela familjen samlad. Även fast jag vet precis vad som kommer hända idag vill jag fortfarande vara med och göra samma sak igen som vi gör varje år. En gång innan har jag varit borta över jul, hoppas att det här är den sista. Som tur är tog Safi med en julgran som vi klädde igår, så lite juligt har vi det här med🙂 Och jag fick faktiskt en egen julafton hemma innan jag åkte som va helt perfekt! Det är jag så glad för. Tänker på min familj och min älskade pojke idag. God Jul önskar jag alla mina nära och kära! Älskar er! /Louise

För mig betyder julhelgen gemenskap med familjen. När jag säger familjen så menar jag mamma, pappa, syrran, moster, mormor, gammelmoster och morbror med familj. Men i år gör jag något annorlunda! Jag är i Indien och lär mig om hållbar utveckling. Eftersom detta betyder att jag inte får fira jul med mina nära och kära, som jag älskar högt, sänder jag mina varmaste julhälsningar speciellt till er. Saknar er och tänker på er. Hoppas ni får en härlig, mysig och välsignad jul! /Martina

Hej alla mina fina i Sverige, Schweiz och på alla andra platser! Jag vaknade i natt och fattade först inte var jag är. Varför hänger inte min fina pingvinformade julstrumpa på dörren, varför ligger jag inte under ett duntäcke och fryser ändå och varför hör jag inte mamma och pappa stökandes i köket? Jo, det är för att jag befinner mig i Indien. Men i tanken upplever jag hela julafton med er! Maten, Kalle Anka, den låååååånga processen med öppning av klappar och den ständiga kommentaren: “På julen får man ta från det undre lagret också!” Och imorgon när kusinskaran bäddar ner sig för att se på julklappsfilmerna hoppas jag ni väljer en bra film, något jag gillar! Okej!? Love you all! Puss och kram /Ronja

Den blå himlen är som omringad av fluffiga vita moln, temperaturen ligger runt 25 grader, papayaträdet är fullt av frukt, det enda som skvallrar om jul är plastgranen och tomten på kylskåpet och min klänning med rosetter på.
Men inom mig känner jag ändå en bit av jul, och ser mig sitta där med er proppmätt och nöjd och på bordet en alladinask med bara de äckliga bitarna kvar! Massa kärlek och kramar //Anna

Från oss alla till er alla en riktigt god jul!:)

Jul

This entry was posted in Alla skriver. Bookmark the permalink.

One Response to Julafton!

  1. Vilka fina hälsningar! Ha det fint och speciellt många kramar till vår älskade Ronja!! Kramar mami Christine

Leave a Reply

