Greetings from East Timor!

Jag och Daniel anlände till Östtimor igår eftermiddag lokal tid och resan mellan Chennai och Dili (huvudstaden i Östtimor) var verkligen händelserik.

Martina har redan berättat att vi lämnade Chennai några timmar innan dem, då vi satte kurs mot Singapore. Mitt i natten lämnade vi Chennai i ett flygplan med två våningar och ca 4 timmar senare var vi framme i Singapore. Vi var riktigt trötta eftersom vi hade sovit max 5 timmar de senaste 48 timmarna, men samtidigt mycket taggade på att upptäcka Singapore.

Redan i taxin på väg till hotellet märkte vi stora skillnader mellan Indien och Chennai. Daniel kommenterade på hur rent det var och att allt var så grönt. Vi sa båda två att Singapore verkade vara den rika oasen med stark västerländsk inspiration mitt i ett överlag ganska fattigt Asien.

Vi kom fram till vårt hotell New Happy Hotell med önskningar om att få sova några timmar innan vi begav oss ut på upptäcktsfärd. Mannen i receptionen sa dock att vi inte kunde checka in förrän kl 14 (kl var då 9), vilket betydde att vi fick lämna bagaget på hotellet och bege oss ut på stan trots att vi var trötta som få.

Vi hade inte hunnit kolla in vad Singapore hade att erbjuda, förutom en snabb googlesökning på Ronja och Louise hotellrum i Chennai. Sökningen tipsade om ett hotell med tre torn och ett utsiktsplan ovanpå dessa tre, varpå det fanns en stor fin trädgård och pool for hotellets gäster. Härifrån fanns det en möjlighet att se hela Singapore eftersom det är en av de högsta byggnaderna i staden. Vi bestämde oss därför för att ta oss dit. Vi fick höra att det billigaste sättet att resa var med lokalbussen, så vi tog reda på vilket nummer vi skulle hoppa på. Den snälla busschaffören sa till oss när vi skulle gå av och pekade oss i rätt riktning.

Väl framme vid Marina Bay Sands upptäckte vi att det var ett riktigt stort shoppingcenter nedanför hotellet, vilket vi var tvungna att kolla in. Det hade alla de lyxiga butikerna, såsom Gucci, Prada och Victoria’s Secret. Det fanns till och med en kanal som gick genom centret där man kunde åka gondoler. Efter lunch och en glass tog vi oss till hotellet, köpte en biljett och åkte 56 våningar upp till utsiktsplanet. Och vilken utsikt det var! Helt otroligt. Vi var så högt upp att mina ben skakade.:) Vi tog en hel del fina kort, gick runt och tittade lite och sen tog vi hissen ner igen och begav oss tillbaka till hotellet.

Efter några timmars sömn tog vi oss ut igen, denna gång till Bungi St för att äta McDonalds hamburgare och ta tillfället i akt att se mer av staden. Efter maten hamnade vi på en riktigt stor marknad där vi båda ville köpa en del saker. Vi bestämde oss för att komma tillbaka till marknaden i april och handla då istället eftersom vi har en mellanlandning på 32 timmar i Singapore på vägen hem till Sverige den 2-3 april.

Nästa morgon vaknade vi tidigt och tog oss till flygplatsen, för nu skulle vi bege oss till vårt egentligen mål dvs Östtimor. Spända och fulla av förväntan satte vi oss på Silkair planet till Dili. Efter ca 4 timmar av prat, kortspel, god mat och dolda kameran var vi framme. Landningsbanan låg precis vid vattnet och var kantad av palmer, vilket gjorde att det kändes som att vi hade landat på Hawaii.:)

Värmen och fuktigheten möttes oss så fort vi kom ut från planet. Det första som hände var att vi fick ställa oss i kön till visumansökan. När det var vår tur lade vi fram vårt pass och vår ansökan och trodde att vi kunde betala med kort. Men icke sa nicke. “No money, you have to go back” sa killen i kassan. Vi kände oss riktigt dumma som inte hade tänkt på att ha med oss kontanter i handbagaget. Jag försökte fråga om de möjligtvis hade en uttagsautomat i närheten där vi kunde ta ut pengar. När killen sade att den var sönder och tittade på oss med en blick som sa att vi skulle få problem kom jag på att jag hade US dollar i incheckningsbagaget. När jag berättade det var han snäll nog att eskortera mig till bagagebandet så att jag fick hämta mitt bagage. Tack och lov för hans vänlighet, för annars kanske det hade blivit en resa tillbaka till Singapore för att hämta ut pengar och sen tillbaka igen.:P

Hotellet vi bor på är helt ok. Som Daniel sa tidigare idag: “Vi ska nog kunna bo här i två månader”. Vi har varsitt dubbelrum med tv, kylskåp och skrivbord. Men det bästa av allt är att vi har väl fungerande aircons, för utomhus är det extremt svettigt.:)

Efter att vi installerade oss igår kväll fick vi inbjudan att följa med hotellmanagern och två andra gäster på middag. Det var riktigt skönt att inte behöva fundera på att försöka hitta en restaurang och det var riktigt trevligt att ha några att prata med om detta för oss helt nya land. Vi fick en hel del tips om vad vi skulle tänka på och de lärde oss även en del ord på det lokala språket tetum. De berättade att vi inte skulle vara ute mycket efter att mörkret lägger sig över staden, eftersom det finns en risk att råka illa ut då. De sade även att människorna här faktiskt äter hund och om vi inte vill äta det ska vi undvika det som heter RW på menyn, vilket verkar vara “kodnamnet” för hund.

Idag har vi varit ute och gått runt staden i sammanlagt ca 5 timmar. Vi har fått se en del av hur staden är uppbyggd, en del av “slummen” och ett alldeles nytt shoppingcenter. Extrema kontraster alltså. Vi har även skaffat lokala simkort, kollat in biografen och vandrat längs stranden. Allt som allt en bra dag.

Imorgon ska vi ta kontakt med vår kontaktperson här och sätta igång med pluggandet, vilket vi är här för. Jag har redan ställt in mig i “C-uppsats mode” och tänker på hur allt det vi ser och upplever kan användas i vårt skrivande när vi kommer hem till Sverige i april. Men mellan allt pluggande ska vi nog kunna få in lite mer upptäcks färder.:)

Nähe..nu har jag skrivit alldeles för långt. Lovar att det blir kortare nästa gång.:)

Over and out!

/Johanna

This entry was posted in Johanna skriver. Bookmark the permalink.

4 Responses to Greetings from East Timor!

1. Ronja says:

Fett med tvåvåningsplan! Måste varit ganska spännande, har aldrig sett ett sånt! Lite annat än det pyttiga propellerplan vi flög här i Etiopien kan jag tänka mig!🙂

2. Åh jag bodde på Marina Bay för två år sedan! Skönt att ligga i poolen på taket😀