Från Afrika till Malaysia

Att kunna välja räknas som frihet. Genom hela vårt liv ställs vi inför valmöjligheter. Vissa val har mer påverkan än andra. Jag har gjort mina val i livet, men de har mestadels baserats mer på andras tycke än på vad jag själv känner för i den stunden. Nu gör jag ett val som 100% kommer från mitt egna hjärta.

Jag ångrar ingenting i livet, det förflutna kan jag inte ändra på. Jag kommer alltid bära med mig det som jag en gång valt. Det val jag gjorde mitt under pågående fältkurs i Indien var inte lätt. Så många tankar, så mycket att vinna, men samtidigt så mycket att förlora. Valet skulle vara mitt, därav uteslöt jag alla människor när jag planerade det. Mina studieledare, mina vänner till och med min familj. Valet skulle vara mitt och inga externa faktorer fick påverka det. Trots att det varit svårt för alla att se det från den vinkeln, att jag ville hålla det stängt så ångrar jag det inte. Däremot så förstår jag och förbarmar att jag inte visade mer öppen-hjärtlighet och åtminstone gav en förklaring till att någonting var på gång. Men det är alltid lätt att vara efterklok, så även i detta fall. Den bästa stunden blev förvånansvärt för mig, den stunden när alla förstod. När alla kunde läsa mig som en öppen bok. Det blev inget Afrika denna gång. Hur mycket jag än längtade tillbaks till de öppna slätterna och den ”Hakuna Matata” filosofin man har där, den resan kommer Safi och Martina berätta om istället, bättre än jag någonsin skulle kunnat. För min resa kommer att fortsätta i Asiens tid. Detta är en story när pojke möter flicka, där utgången är oviss. Det är en story när en ung kille från smålands skogar bestämmer sig för att ändra alla sina reseplaner för någonting annat.  Livet tog nämligen en annan vändning för mig. Istället för Afrika blev det nu en resa till Malaysia för att upptäcka mer av denna kontinent, men även för att dela den upptäckten med en annan person. Jag har så mycket att kunna lära mig från henne och vice versa.

Det var inte bara att hoppa på detta tåg. Jag planerade allt noggrant i Mumbai och ber om ursäkt till de vännerna jag förlorade så mycket tid med på den resan. Planen nu är att fortsätta med distansstudierna. Se efter möjligheter istället för berg av problem. Vad som än händer på vägen, hur den än slutar. Så är jag stolt över mig själv för mitt val. Afrika var tyvärr inte rätt i tid för mig. Jag är inne i en annan livsfas där ingen, inte ens jag själv vet vad det innebär.

Jag vet inte om jag gör det för kärleken, självutvecklingen, spänningen, egot eller för något annat. Men det spelar ingen roll, denna resas slut får tiden avgöra. Just nu lever jag fullt ut med att ”gårdagen är historia. Morgondagen är ett mysterium. Dagen idag är en gåva”.

Till sist: Jag saknar er alla, mer än ni någonsin kan förstå, speciellt du mamma.

/Filip

Image

This entry was posted in Filip skriver. Bookmark the permalink.

2 Responses to Från Afrika till Malaysia

  1. sofie says:

    Det du gör är jävligt modigt, och otroligt vackert.

  2. Elin Skarin says:

    Jag kan inte annat än känna glädje och beundran inför det du tänker och gör och inte minst för hur vackert du skriver om det. Fortsätt med det!

Leave a Reply

