Cykel, sport och härliga stränder

Eftersom ni nu har fått en del uppdateringar från Etiopien och Uganda tänkte jag att det var dags för oss från Östtimor att berätta om vad vi har haft för oss sen sist vi bloggade.

Jag skrev ju sist att vi skulle träffa vår kontaktperson José här i Dili, vilket vi gjorde förra veckan. Han är grundaren till Action For Change Foundation som ger ut kurser i engelska, data och ekonomi samt, som vi är här för, har program inom “peace and sport”. Dessa program går ut på att få barn och ungdomar att gemensamt spela badminton, ping pong och fotboll och utöva friidrott tillsammans, oavsett från vilken del av staden eller från vilken ekonomisk eller politisk bakgrund de kommer från. Sportaktiviteterna är därför till för att främja fred och förhindra konflikt eftersom det var främst de unga i Dili som låg bakom upproret under 2006. Vi är alltså här för att studera hur organisationer kommunicerar ut sport som ett medel för att förhindra konflikt och främja fred.

Vi har nu satt igång med vårt c-uppsats arbete eftersom vi har träffat våra fyra samarbetsorganisationer under den gångna veckan, då vi har presenterat oss och fått en inblick i hur deras arbete fungerar. Vid en av organisationerna fick vi vara med under deras engelska lektion då vi fick ställa oss längst fram i klassen och berätta vad vi gjorde här i Östtimor och svara på en del frågor. Ungdomarna fick öva sin engelska och vi fick svara på en del djupa men även ganska roliga frågor. Frågorna var alltifrån: “Vad tycker ni om Östtimor och konfliktsituationen här?” och “Vi har sett på tv att Europa har mycket rasdiskriminering, stämmer det?” till den allra roligaste frågan: “Varför heter du Johanna?”. Ja mamma..varför heter jag Johanna?:)

Vi har även haft nöjet att få delta i sportaktiviteter med barnen och ungdomarna. I lördags och söndags begav vi oss ut i det varma vädret för att spela badminton, ping pong och fotboll. Barnen uppskattade verkligen att vi var där och att få spela med “malay” (utlänning). Det verkade som att de tyckte det var kul även fast mina färdigheter inte är så välutvecklade, varken inom badminton eller ping pong.:) Daniel däremot briljerade med sina talanger och fick vara med i några riktigt intensiva matcher och sa själv att han svettades mer än nånsin efter en avslutad badminton match. Vi tänkte att om vi var med och spelade med dem så skulle barnen och ungdomarna lära känna oss lite bättre innan vi gör våra intervjuer med dem. Så som ni nu förstår så är det inte särskilt pjåkigt att jobba med sin c-uppsats.:)

En sak som vi har upptäckt nu under den tid vi har varit här är att det inte är många som kan engelska, framförallt inte barnen och ungdomarna som vi hade sportaktiviteterna med. Vi fick helt enkelt staka fram några ord och hälsningsfraser på den tetun vi hittills har lärt oss och främst använda oss av vår tolk. Det känns ganska dumt att bara stå där och le utan att förstå vad folk säger, men som jag ofta har hört “ett leende kan ta dig långt”, så vi fortsätter att le och ska försöka få några tetun-lektioner av vår tolk under tiden vi är här.

Men det är ju inte bara plugg på agendan här i Dili, såklart inte. Man måste ju passa på att ta reda på vad staden har att erbjuda under tiden man är här.:) Vi har bland annat varit på bio två gånger till den härliga summan av 20 kr/gång (och det var till och med 3D bio vi såg idag!). Vi har även köpt varsin cykel som vi nu ska rulla runt på för att upptäcka mer av staden och för att få in en del motion. Vi köpte cyklarna igår och passade på att cykla ner till en av de fina vita stränder som ligger lite utanför staden, men besöket där kortades ner då vi såg att ett åskoväder var på ingång, så det var bara att pallra sig hem efter ca en timme på stranden. Men en timme räcker ibland eftersom solen här är riktigt stark. Som vissa av er har sett på facebook passar vi även på att sitta på lokala restauranger vid stranden när vi pluggar, för att få in den härliga utsikten och lukten av hav så mycket vi bara kan.

Innan jag lämnar er måste jag bara berätta om vår dag i söndags. Vi spenderade som sagt de första timmarna med att sporta med barnen och så fort vi var klara åkte vi för att besöka den kända Jesus statyn a la Rio-style. Denna staty ligger högt upp på en kulle en bit utanför staden, vilket betydde att det blev taxi dit och sedan vandring uppför en hel del trappsteg. Flåsandes och svettandes tog jag mig uppför kullen efter Daniel och blev alldeles lyrisk när jag såg den fina utsikten. Daniel undrade om han nånsin skulle få se en så fin utsikt igen. Efter ett antal foton och lite tid i skuggan begav vi oss nerför igen för att hitta en strand på andra sidan kullen som inte så många människor brukade ta sig till. Stranden låg avskilt från staden i och med kullarna/bergen vid Jesus statyn och det skulle finnas en stig nerför kullen, men vi hade hört att man aktivt måste leta efter den för att hitta den. Vi frågade några Östtimoreser som var på väg ner för kullen och en av dem kunde riktigt bra engelska och visade oss vägen dit. Vi gick nerför en smal, ringlande stig som även innebar en del “klättring”. På vägen ner stötte vi på två portugiser som var här som volontärer och som vi sedan hängde med i stort sett resten av dagen. När vi kom ner tyckte vi att det helt klart var värt klättringen och promenaden för att ta sig ner till stranden. Stranden var vit, havet var riktigt klart, så där turkost och grönt som man ser i resekataloger, och det var varmt både i luften och vattnet. Vi hängde där några timmar och portugisernas gäng blev större under tiden vi var där. Till slut var det som en liten portugisisk “community” med ca 10st killar och tjejer i vår ålder och vi blev inbjudna i deras gäng. När det var dags att gå frågade de om vi ville hänga med på middag senare på kvällen, vilket vi glatt tackade ja till. Middagen åts på ett fint hotell för ett bra pris och med gott umgänge.

Det var kul att knyta nya kontakter och att ha några att hitta på saker med ibland, för vi har redan pratat om att utforska andra delar av Östtimor med våra nya bekanta. Så följ oss här för att få höra om våra kommande äventyr!:)

Bon Noite! (god kväll!)

/Johanna

Plugg vid strandenImage

Badminton med barnenImageImageImage

Eftersom det tar sitt lilla tag att lägga upp foton här får ni nöja er med dessa så länge, så lägger jag upp fina strandbilder nästa gång.:)

This entry was posted in Johanna skriver, Uncategorized. Bookmark the permalink.