Sushi, plugg och ett byte av boende

Det är måndag kväll och nu sitter jag i soffan efter en mysig middag med min kompanjon Safi Sabuni-the zen girl. Sushi, nice som Johanna hade sagt! Vi sitter vid våra datorer och samtidigt kollar på National Geographic. Det handlar om flygolyckor.

 

Föregående vecka var en vanlig vecka. Vi har varit i Uganda ett tag och det börjar kännas som vardag här i Kampala-vi går och handlar på Garden City (20-25 minuter bort), tar ut pengar på vår bank, handlar choklad i lilla supermarket, pluggar, promenerar, går på bio och småshoppar afrikanskt hantverk, kläder och annat smått och gott. Jag är numera van att man får ett Mzungu, sister eller wife efter sig när bodaboda-killarna vill ha min uppmärksamhet, Safi har fått ett giftemålsanbud och life goes on. Däremot är det något speciellt med den här veckan- metodkursuppgifterna ska in (vilket betyder en MASSA plugg) och vi ska byta boende.

I dagsläget bor vi i centrum, med nära avstånd till restauranger och allt annat, i en lägenhet med varsitt sovrum och kök vilket har varit HEAVEN. Vi har kunnat köpa vår egen frukost och, så att säga, tagit hand om oss själva. Air condition, egen dusch osv har varit gött.

På torsdag ska vi byta boende, till ett ställe som är i utkanten av Kampala. Mer naturskönt och mer kontakt med människor. Vi ska hyra ett rum med två sängar i och duschar, toa och allmänrum utanför rummet. Det positiva är att vi antagligen kommer träffa massa nya människor, bättra på solbrännan (eftersom vi inte kommer hänga lika mycket inomhus) och slippa alla avgaser. Det vi kommer sakna är vårt eget kök, privatliv, restauranger och annat runt hörnet, air condition, eget badrum och queen size beds. De har även sagt att det är en hel del apor på det nya stället, vilket jag ser fram emot not so much. Däremot är jag positiv till bytet, eftersom det blir lite ombyte. Vi har även planerat en safari genom det nya stället.

 

En annan grej som ligger i bakhuvudet är att vi inte har så många veckor kvar i Uganda, tiden flyger iväg så att säga. Trots att det finns saker jag saknar i Sverige och vill hem till (varm dusch, tack!) så ser jag inte fram emot att lämna Uganda. Jag har gillar Kampala och deras kultur. Trots att de talar med så låg röst att jag inte hör vad de säger eller blir irriterad på deras långsamma promenadtakt är det något som lockar. Kanske var det den snygga killen som serverade oss ikväll eller så är det kulturen och det varma välkomnandet man får varje gång man träffar en ugandier. (Eller kanske både och!) Men faktum är att jag gillar Uganda och ser fram emot de nästkommande vekorna. Det hjälper ju att ha the zen-girl med mig. Safi du är den bästa kompanjon en skitunge som jag kan ha! Skickar även en hälsning till er andra Informatör-Fred och Utvecklare-Ta hand om er och saknar er, vare sig ni är i Timor, Etiopien, Malaysia (Thailand?) eller Sverige.

 

Med det sagt så säger jag Godnatt och vi återkommer med mer skit när vi har mer skit att återkomma med.

 

Uganda out!

 

Hälsningar Martina 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

