Safari-fortsättning!

Igår kväll kom Safi och jag hem från en tredagars safari i Murchison Falls National Park i nordvästra Uganda.

Vi åkte tidig tisdag morgon för att ta oss från Kampala och upp i landet. Det första målet på resvägen var just vattenfallen och väl där tog vi en promenad och såg de två vattenfallen som mynnar ut i Victoria Nile. Det var hisnande vackert men väldigt varmt så klättringen upp till toppen var en ganska jobbig men värt det. Ett av de vackraste vattenfallen jag har sett!

Vi åkte sedan vidare till Red Chilli Camp där vi skulle äta, chilla och sova. Det var en mysigt ställe med en hel del regler. Vi blev tillsagda att inte ha mat eller schampo eller annat som luktade i tältet, istället fick vi lämna in allt sådant bakom baren. Varför? Jo, annars skulle babianerna eller vårtsvinen komma in i tältet och ta dessa saker. Vi var även tvungna att vara försiktiga när vi gick omkring i lägret efter skymning för att det kunde vara flodhästar som vandrade in. Baker (assistant manager i lägret) sa att om vi ser en flodhäst så gå inte nära den utan låtsas som den inte är där och vänta i baren/tältet tills den är borta. Om du inte upptäcker den i tid och råkar komma för nära eller till och med skulle gå in i flodhästen då är du död. Vi kan lugnt säga att både Safi och jag höll tummarna för att vi inte skulle möta en flodhäst i lägret!

Vi gick och la oss ganska tidigt eftersom vi var väldigt trötta båda två och sov någorlunda hela natten trots att det var tok-varmt i tältet. Vi vaknade tidigt på morgonen eftersom vi skulle ut och spana på djuren i nationalparken. När Safi var och borstade tänderna hittade jag en orm i vårt tält genom att nära kliva på den. Det var en liten, svart orm men personalen var trevlig nog att ta ut den även om de skrattade under tiden. De tyckte inte en så liten orm va något att bli rädd för och tyckte antagligen att jag var lite fjantig.

Vi åkte på en båt över Victoria Nile och kom in i djurens territorium. Vi hade en minibuss där de hade tagit av taket så man kunde sticka upp huvudet och se djuren ordentligt. Under dessa timmar såg vi bl.a antiloper, babianer, apor, giraffer, elefanter, vattenbufflar, örnar, flodhäst och vårtsvin. De flesta var en bra bit bort och ibland väldigt svåra att upptäcka. Vi åkte tillbaka till vårt camp och käkade lunch.

Vid klockan 14 så fortsatte vi dagen genom att ta en båttur på Victoria Nile. Det var härligt eftersom det hade varit så varmt och det fläktade skönt. Under båtturen såg vi krokodiler, fåglar så som kingfishers, elefanter på nära håll, en massa flodhästar, ödlor och fin natur. Vi åkte ändå till vattenfallen och tillbaka igen och därav fick vi se och upptäcka en massa t. ex åkte vi förbi platsen där Ernest Hemingway kraschade med sitt flygplan.

Vi kom tillbaka till campet och hängde med våra medresenärer och käkade, spelade kort och skrattade. Under tiden så kom en familj vårtsvin förbi och hälsade på. De var en familj bestående av mamma, pappa och 4 små kultinga-hur söta som helst. Så Pumba fick vi se på nära håll (ungefär 2 meter). Vi hade även fladdermöss på uteplatsen.

Dagen efter så skulle vi ta oss till Kampala igen men först skulle vi på noshörnings-jakt. Så vi åkte till ett vad vi kan kalla ett reservat där ett antal noshörningar finns. Efter ungefär 15 minuters promenad hittade vi, genom vår guide, fyra noshörning som låg och slumrade. En mamma, två halvvuxna hanar och en ettårig unge. En av hanarna hette Obama eftersom mamman kom från USA och pappan från Kenya. Därefter var det lunch och hemfärd.

Det var en kul upplevelse att vara på safari och se vilda djur i det fria. Vi hade även ett roligt gäng med blandade nationaliteter som gjorde resan oförglömlig. Så får ni chansen att åka på en safari-ta den och ni kommer antagligen inte att ångra er.

Nedan ser ni kort från safarin!

Hälsningar Martina.

This entry was posted in Martina skriver. Bookmark the permalink.